کوره واگنی و کوره تک شارژ

امتیاز شما به این صفحه

کوره واگنی و کوره تک شارژ

کوره تک شارژ : در بسیاری از کارخانجات و صنایع ، کوره های عملیات حرارتی به دو نوع مداوم و غیرمداوم تقسیم می شوند . کوره های غیرمداوم یا کوره تک شارژ به کوره هایی اطلاق می شوند که بعد از شارژ مواد و بسته شدن درب کوره ، سیکل از پیش تعیین شده عملیات اجرا می گردد .

بعد از کامل شدن سیکل گرمایش ممکن است مواد در داخل کوره با سرعت مناسبی سرد شده و بعد تخلیه شوند ، مانند عملیات آنیل و یا از کوره خارج شده و در هوای آزاد قرار بگیرند ، مانند عملیات نرمالایزینگ و ممکن است مواد با غوطه ور شدن در روغن یا آب ، سرد شوند ، مانند عملیات کوئنچ .

 

این کوره ها از نوع car bottom ( کوره واگنی ) است و به سیستم ریلی مجهز هستند که آتشدان یا محفظه گرم کوره روی آن حرکت می کند . آتشدان کوره  باید کاملا ایزوله باشد تا از رسیدن حرارت به سطح چرخها و غلتکها جلوگیری شود . کوره معمولا روی کف کارگاه نصب می شود و غالبا به سیستم درب کشویی مجهز است .

موادی که باید گرم شوند روی آتشدان قرار می گیرند . واگن روی ریلی به داخل کوره واگنی حرکت کرده و درب آن بسته می شود . تشتکهای پر شده از شن ، لبه های بیرون کوره و واگن را آب بندی می کنند .

در نوع دیگری از این کوره ها پوسته کوره متحرک است و وقتی که واگن در جای خود قرار گرفت ، پوسته کوره بالا رفته و بعد از شارژ مواد ، مجددا پایین آمده و روی آتشدان قرار می گیرد .

آب بندی این کوره ها ساده تر است . یکی از معایب کوره هایی از نوع اول این است که تا زمانی که واگن در جای خود قرار نگیرد عمل گرمایش انجام نمی گیرد . زیرا واگن قسمت کف کوره را آب بندی می کند . در کل این کوره ها برای عملیات آنیل ، نرمالایزینگ و تنش گیری قطعات بزرگ مناسب است .

 

کوره واگنی کوره تک شارژ

انواع کوره واگنی:

کوره واگنی داری انواع مختلفی هستند که هر کدام داری ویژگی های منحصر به فرد خود هستند. برخی از این نوع کوره ها داری ریتورت یا محفظه باکسی برای کنترل اتمسفر کوره هستند که با اتصالات خاص خود با واگن خارج میشود .برخی دیگر از این نوع کوره  چند واگنی هستند که در این نوع چند واگن در صف ورود به واگن هستند معمولا این نوع کوره واگنی دارای دو درب هستند که از یک درب واگن ورود و از درب دیگر واگن خارج میشود این نوع کوره واگنی برای تولید با تیراژ بالا مقرون به صرفه میباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *