حمام نمک برای انتقال حرارت

امتیاز شما به این صفحه

حمام نمک برای انتقال حرارت :

حمام نمک که گاهی اوقات با عنوان نمک مذاب معرفی می شوند خانواده از محصولات هستند که برای فرایندهای حرارت دهی ، عملیات حرارتی ، آنیل کردن ، ذخیره سازی حرارت در نیروگاهای حرارتی خورشیدی و انتقال حرارت مورد استفاده قرار می گیرد. این نمک ها ترکیبات فلوراید و کلراید و نیترات هستند .

 

 

نمک های مذاب از مزایای درجه حرارت بالای فاز مایع (تا 600 یا بالاتر ) با فشار بخار کم یا بدون فشار برخوردار هستند . نمک های مذاب می توانند جایگزین روغن های آلی یا مصنوعی در کاربردهای انتقال حرارت شوند و همچنین نمک های مذاب با دمای بالای کاری خود سود قابل توجهی نسبت به روغن دارند اما آنها ویژگی نامطلوب و دمای انجماد بالا از (120تا220)را  نیز دارند .

سیستم های گرمایش:

سه نوع سیستم اصلی گرمایش نمک مذاب وجود دارد . گرمایش حمام نمک ، چرخش نمک مذاب و حرارت دهی مستقیم برای کاربرهای مانند عملیات حرارتی . سیستم های گردش نمک مذاب برای توزیع نمک مایع به عنوان یک محیط حرارتی برای مبدل های حرارتی یا سایر مصرف کنندگان گرمایی مورد استفاده قرار می گیرد .

این سیستم ها می تواند چالش های را به همراه داشته باشد که عبارتند است از : انتخاب اجزای سیستم ، ذوب شدن و تخلیه شدن ، متالورژی ، ساختمان سیستم گردش نمک مذاب،

 

عملکرد و طراحی

هنگامی که انرژی مورد نیاز باشد گردش نمک آغاز می شود . اکثر سیستم ها،  نمک را بالاتر از نقطه انجماد خود نگه می دارند تا از فرایند ذوب مجدد جلوگیری کنند اما در هنگام راه اندازی یا شروع مجدد، نمک سرد در یک مخزن از دوباره ذوب می شود . نمک مذاب سپس از طریق یک سیستم محفظه بسته با استفاده از یک پمپ گردش مخصوص به گردش در می آید . مایع از مخزن داغ نمک به سیستم گرمایش گازی با برقی منتقل شده و به مصرف کننده گرمایش منتقل شده و دوباره به مخزن نمک منتقل می شود .

 

 

این سیستم به طور کلی به گونه ای طراحی شده است که در صورت خاموش شدن پمپ گردش ، نمک مذاب به مخزن باز می گردد. این سیستم بخاطر نقطه انجماد نمک با سیستم های بسته دیگری متفاوت است . این سیستم باید با استفاده مخزن نمک مذاب طراحی شود و باید مخزن نمک پایین تر از خط جریان باشد تا نمک مذاب زمانی که پمپ خاموش شد به داخل مخزن برگرد . این سیستم باید طوری طراحی شود که از انجماد یا شوک حرارتی به نمک در لوله های گردش جلوگیری کند . نمک مذاب در این سیستم با دمای 565 درجه سانتیگراد در فشار جو معمولی ذخیره می شود . در این سیستم ، سنسورها برای اندازه گیری و نظارت به سطح مایع فشار و دما و نرخ جریان نصب شده اند .

سیستم های نمک مذاب در حال گردش می توانند گزینه ذخیره انرژی یکپارچه را برای، کارخانجات فراهم کنند که برای کاربردهای خاص مورد نیاز است . این مفهوم ذخیره انرژی معمولا در نیروگاهای خورشیدی برای ذخیره انرژی گرمایی برای تولید برق در شب یا هواهای ابری استفاده می شود .

مخزن نمک داغ

مخزن نمک مذاب یک قسمت مهم از سیستم نمک مذاب در گردش است که به انتقال نمک مذاب از ژنراتور کمک می کند و سپس به تامین انرژی الکتریکی کمک می کند .

سیستم های نمک مذاب معمولا با دو مخزن متفاوت در سطح و دمای مختلف گرم و سرد ، کار می کنند . نمک مذاب در مخزن سرد به انتهای سیکل به عقب بر میگردد . در حالی که نمک موجود در مخزن داغ برای تولید انرژی برای سیستم حرکت می کند .

پمپ های گردش نمک به  روی مخزن همراه با المنت الکتریکی یا لوله حرارتی برای ذوب نگه داشتن نمک ، نصب می شوند .این مخازن همچنین به طور مکرر تحت حرارت قرار می گیرند و آنها را می توان با مواد سرامیک عایق بندی کرد .

اگر مایل هستید راجب کور های حمام نمک برای سختکاری اطلاعات مفیدی بدست آورید روی این لینک کلیک کنید

گرمایش حمام نمک

سیستم گرمایش حمام نمک ، انتقال حرارت طبیعی بدون استفاده از پمپ گردش می باشد . این سیستم ها برای دماهای بالا طراحی شده اند تا انرژی لازم را برای کاربردهای مختلف فراهم کنند .

عملکرد طراحی

کوره حمام نمک با گرم کردن یک ظرف توسط یک مشعل به سبک لوله آتشی یا المنت های الکتریکی غوطه ور در یک ظرف کار می کنند . نمک داغ سپس یک کویل غوطه وری را گرم می کند و لوله های کویل به عنوان مصرف کننده عمل می کنند .

در این سیستم ها بایستی ملاحظات طراحی به گونه ای در نظر گرفته شود که بارگیری و ذوب کردن نمک جامد بدون هیچ مشکلی انجام گیرد . یک طراحی ضعیف می تواند منجر به خسارت رساندن به حمام در زمان راه اندازی شود .

حمام نمک معمولا برای احیا مجدد گازها برای غربال گری مولکولی استفاده می شوند به طور کلی این سیستم ها قابلیت طراحی ساده سیستم گرمایش غیر مستقیم با قابلیت افزایش یا کاهش درجه حرارت را دارند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *